Deze blogpost is deel 10 van 29 in de reeks The Zen Habits Method

We zijn begonnen! Gisteren was de opdracht om dan eindelijk na een week van voorbereiding voor de eerste keer de gekozen activiteit uit te voeren. Een kleine stap zetten was al voldoende want beweging zet beweging in gang. En daar ging het gister om: een daadwerkelijke start maken.

De komende dagen staan in het teken van bestendiging.

Hoe zorgen we ervoor dat we aan de gang blijven? Dat we iedere dag opnieuw weten op te brengen om de activiteit uit te voeren. Via het Zen Habits plan hebben we geprobeerd de omstandigheden en voorwaarden zo gunstig mogelijk naar onze hand te zetten. Wat we nu gaan leren is wat we kunnen doen bij tegenslag of wanneer de omstandigheden dusdanig veranderen dat we moeten ingrijpen om op schema te blijven.

Waar we meteen last van gaan krijgen nu we eenmaal echt zijn begonnen is om door te gaan. Gister was er nog de opwinding omdat het nieuw was maar wat gaat ervoor zorgen dat we het vandaag en morgen en overmorgen ook blijven doen? Als een van de eerste zaken waar we naar gaan kijken is terugkoppeling (feedback). Leo Babauta haalt het voorbeeld aan van een verslaving aan verdovende middelen. Het gebruik ervan geeft positieve terugkoppeling. Je voelt je relaxed en alle zorgen verdwijnen (tijdelijk). Is het middel eenmaal uitgewerkt dan treedt er na verloop van tijd een depressief gevoel op. Het niet gebruiken geeft dus negatieve terugkoppeling.

Vergelijken we dit met het aanleren van een nieuwe gewoonte dan zien we iets dergelijks maar dan omgekeerd. Stel je wil regelmatig gaan hardlopen. Dan zul je zeker in het begin negatieve terugkoppeling krijgen tijdens of na het lopen. Vermoeidheid, spierpijn of ademhalingsproblemen. Niet gaan hardlopen voelt veel prettiger. Je kunt lekker tv kijken of internetten, maar in ieder geval iets doen wat je geen spierpijn geeft of waar je niet moe van wordt.

Het is dus zaak deze kringloop zodanig te regelen dat we positieve terugkoppeling krijgen bij het uitvoeren van onze nieuwe gewoonte en negatieve terugkoppeling wanneer we aan uitstellen of afhaken denken. Een positieve terugkoppeling stimuleert niet alleen dat we makkelijker de volgende dag opnieuw beginnen, het zorgt er ook voor dat we niet alleen op doorzettingsvermogen proberen de verandering door te voeren. Dat is gedoemd te mislukken.

De ervaring van Leo Babauta heeft hem geleerd dat het sociaal maken van je nieuwe gewoonte een krachtige positieve terugkoppeling kan vormen. Probeer dus (afhankelijk van wat je gekozen hebt om als eerste aan te pakken) om het samen te doen met iemand anders of een groep van personen. Is er een familielid of vriend waarmee je de taak kunt uitvoeren? Misschien is er wel een vereniging in de buurt die iets vergelijkbaars organiseert. Zoek op internet naar een begeleider of coach indien dat kan helpen.

Dit zal hoogstwaarschijnlijk wat tijd kosten om geregeld te krijgen, maar dat geeft niet. Zet het in ieder geval in werking.

Mocht het nu helemaal niet lukken of is jouw verandering niet iets wat je kunt doen samen met iemand anders, ga dan na of je kleine (aan het eind van de dagelijkse taak) of grotere (na een volledige week op rij) beloningen voor jezelf kunt verzinnen.

Hoe dan ook, zorg dat je het opneemt in je Zen Habits plan en streef ernaar om dit op korte termijn voor elkaar te krijgen. Zoals gezegd kan een aanwezige positieve terugkoppeling het verschil maken tussen doorgaan en stoppen.

Zelf ga ik voor een gezonde fruithap iedere dag dat het me lukt de strekoefeningen uit te voeren, en na een volledige week misschien wel voor zoiets als een smoothie. Ik heb die dingen nog nooit gedronken, laat staan gemaakt dus wie weet waar dat weer toe kan leiden. En om mijn vorderingen op één plek bij te houden heb ik er tevens een aparte pagina voor aangemaakt. Die is hier te vinden.

Jeffrey Deng | unsplash.com
Jeffrey Deng | unsplash.com

~ ~ ~

Achtergrond:

Vorig jaar deed ik mee aan de crowdfunding actie die Leo Babauta was gestart om zijn nieuwe boek Zen Habits – Mastering the Art of Change te financieren. Eind mei 2015 viel het boek door de brievenbus. Ik dacht het opzij te kunnen leggen om er tijdens de zomervakantie in te beginnen. Dat liep anders. Inmiddels heb ik het boek een eerste keer helemaal doorgelezen. De komende weken wil ik er regelmatig over bloggen omdat het een echt doe-boek is en ik op deze wijze mijn vorderingen kan delen. Zo maak ik mijn voornemen publiekelijk (volgens de Zen Habits methode erg belangrijk voor succes) maar hoop ik tevens te bereiken dat sommigen van jullie ook mee gaan doen.

Lijkt je dit wel iets, kies dan hier een uitdaging uit de lijst van tien mogelijkheden. Wees niet bang, het zijn slechts kleine veranderingen om allereerst gevoel te krijgen bij de methode zelf. Heb je een keuze gemaakt, laat dit dan weten bij de reacties. Vervolgens kun je de blogserie gaan volgen en je vorderingen delen onder mijn blogposts, of ga er zelf over bloggen en laat een link achter naar je website. Hoe dan ook, veel plezier en succes wanneer je besluit mee te gaan doen!

Love moved me to write this for you, and I hope that you will pass it on for me.
[p.204, Zen Habits, Leo Babauta]

~ ~ ~

Toen op 14 juni

Boodschappenlijstje – Vakantie – 14 juni 2011

~ ~ ~

navigeer door deze serie<< Yes, we can change. Today!Schijn een lichie vol mindfulness >>

2 thoughts on “Omkering van feedback loops

  1. Wow, wat? Ga je nu ook al aan een fruithap/smoothie? Als positieve beloning? Ben je dan niet gewoon stiekem al twéé kleine veranderingen aan het doorvoeren? Ik hou het in de smiezen.

    Maar on topic wat betreft het rekken & strekken: go go go! Goed bezig. Nog maar 33 dagen en het is een GEWOONTE. Ik kwam er vandaag van een bekende achter dat hij ook rek- en strekoefeningen doet, dagelijks, na het opstaan (al 10 jaar). Moest nog even aan je denken. Haha.

    1. Fruithapjes deed ik al. Nu verbind ik ze gewoon aan de activiteit. Net zo handig.
      De smoothie is wel nieuw. Dat is inderdaad een verandering op een verandering. Of dat handig is zal nog gaan blijken.

      En dank voor de aanmoedigingen. Zojuist heb ik er weer eentje kunnen aftikken. Alsof het een dagelijkse routine is ;-)
      Maar nog een lange weg te gaan om het 10 jaar vol te houden…

Comments are closed.