Beloof dat je tijd vrijmaakt

Deze blogpost is deel 5 van 29 in de reeks The Zen Habits Method

Wie de voorgaande blogposts gelezen heeft over de Zen Habits methode zal ondertussen aanvoelen dat Leo Babauta niet over één nacht ijs gaat wanneer je het voornemen hebt om iets in je leven te gaan veranderen. Hoe klein de verandering ook is, een goede planning en de juiste toewijding zijn voor hem essentieel zodat de kans van slagen toeneemt. Is een volgende uitdaging hierna groter, dan hoeft dat niet echt een probleem te zijn zolang je maar opnieuw voldoende tijd neemt ter voorbereiding.

Ook vandaag staan we nog even stil bij de verandering die we gekozen hebben. Allereerst om ons af te vragen voor wie we dit doen. Het helpt namelijk om er mensen die je dierbaar zijn erbij te betrekken en hen te vertellen dat je dit van plan bent. Probeer hier zo eerlijk mogelijk in te zijn. Leo Babauta gebruikt het voorbeeld dat hij bij zijn pogingen om te stoppen met roken veel baat heeft gehad met het afleggen van een soort belofte aan zijn gezin dat hij nu definitief ging stoppen. Dit heeft hem geholpen op de momenten dat zijn ‘kinderlijke geest’ ermee wilde stoppen.

The dozens of times I felt like giving up… now felt like I was failing them.
[p.21, Zen Habits, Leo Babauta]

Wanneer ik naar mijn eigen keuze kijk om dagelijks 1 minuut aan strekoefeningen te besteden (als opmaat naar 10-15 minuten), dan doe ik dat niet alleen voor mijzelf maar tevens voor mijn vrouw. Gedeeltelijk als voorbeeld waardoor zij misschien geïnspireerd raakt om mee te doen, en daarnaast om fit te blijven zodat ik haar kan (blijven) helpen mocht dat nodig zijn. Ik ga haar dus beloven dat ik dit van plan ben en hoop op die manier gemotiveerd te blijven wanneer mijn ‘kinderlijke geest’ aangeeft geen zin of tijd te hebben.

Wat we onszelf ook moeten beloven is om voldoende tijd vrij te maken. Dus meer dan er voor de gekozen verandering staat. Babauta geeft aan dat we 10 minuten moeten inplannen ongeacht de keuze die we eerder gemaakt hebben. En we moeten specifiek zijn. Probeer te bedenken wanneer op de dag je jouw nieuwe gewoonte wilt aanleren. Direct na het opstaan, bij het ontbijt, nadat je op je werk bent gearriveerd, vooraf aan je lunch, enzovoorts. In mijn geval lijkt het me handig om de strekoefeningen te doen wanneer ik thuis kom van mijn werk. Ik heb dan de gewoonte me eerst om te kleden en kort te douchen voordat we gaan eten. Het zou geen probleem moeten zijn om dit te combineren met mijn strekoefeningen.

Mijn Zen Habits plan ziet er nu als volgt uit:

  • nieuwe dagelijkse routine: 1 minuut strekoefeningen
  • motivatie: het voorkomen van rugproblemen wegens langdurig zitten op kantoor
  • kleinst mogelijke stap om te beginnen: enkele (5x) kniebuigingen voor het slapen gaan
  • belofte: aan mijn vrouw
  • wanneer: ‘s avonds thuis na aankomst van kantoor voordat ik ga douchen

Morgen gaan we bekijken of we de nieuwe dagelijkse routine kunnen verbinden aan een ‘trigger’, oftewel een vaste aanleiding die er voor zorgt dat we haast als vanzelf met onze actie starten. Maar nu eerst je Zen Habits plan uitbreiden met een belofte en het specifiek tijdstip op de dag dat je er 10 minuten voor gaat reserveren.

~ ~ ~

Achtergrond:

Vorig jaar deed ik mee aan de crowdfunding actie die Leo Babauta was gestart om zijn nieuwe boek Zen Habits – Mastering the Art of Change te financieren. Eind mei 2015 viel het boek door de brievenbus. Ik dacht het opzij te kunnen leggen om er tijdens de zomervakantie in te beginnen. Dat liep anders. Inmiddels heb ik het boek een eerste keer helemaal doorgelezen. De komende weken wil ik er regelmatig over bloggen omdat het een echt doe-boek is en ik op deze wijze mijn vorderingen kan delen. Zo maak ik mijn voornemen publiekelijk (volgens de Zen Habits methode erg belangrijk voor succes) maar hoop ik tevens te bereiken dat sommigen van jullie ook mee gaan doen.

Lijkt je dit wel iets, kies dan hier een uitdaging uit de lijst van tien mogelijkheden. Wees niet bang, het zijn slechts kleine veranderingen om allereerst gevoel te krijgen bij de methode zelf. Heb je een keuze gemaakt, laat dit dan weten bij de reacties. Vervolgens kun je de blogserie gaan volgen en je vorderingen delen onder mijn blogposts, of ga er zelf over bloggen en laat een link achter naar je website. Hoe dan ook, veel plezier en succes wanneer je besluit mee te gaan doen!

Love moved me to write this for you, and I hope that you will pass it on for me.
[p.204, Zen Habits, Leo Babauta]

~ ~ ~

Toen op 9 juni

Vrieskist – 9 juni 2014

50books – vraag 22 – 9 juni 2013

~ ~ ~

navigeer door deze serie<< Hou het kinderlijk eenvoudigHart voor je zaak >>