Schijn een lichie vol mindfulness

Deze blogpost is deel 11 van 29 in de reeks The Zen Habits Method
Micah Hallahan | unsplash.com
Micah Hallahan | unsplash.com

Mindfulness. Ik heb er wel eens van gehoord maar zelden over gelezen. Het valt me moeilijk mijn aandacht erbij te houden. Te zweverig, denk ik. Ook vandaag valt het me weer zwaar wanneer ik passages lees als:

The things around me: how awe-inspiring! What kind of a miracle is a leaf, or a field, or a bird? I’m overwhelmed by the joy of being alive.
[p.47, Zen Habits, Leo Babauta]

Jaja, is dan mijn reactie. Iets minder mag ook wel.

Maar vandaag lees ik door. Niet dat ik uiteindelijk overtuigd raak dat het leven ge-wel-dig is. We leven, en that’s it. Maar ik lees door omdat ik wil begrijpen waarom Leo Babauta het zo belangrijk vindt dat we de techniek van mindfulness toepassen om een verandering voor elkaar te krijgen.

Het antwoord is ontstellend eenvoudig: mindfulness kan de sleutel zijn tot leren genieten (of waarderen) van de activiteit die we onszelf willen eigen maken. Waardoor we positieve feedback krijgen nog tijdens het uitvoeren van de activiteit.

Dit is veel krachtiger dan een beloning in het vooruitzicht stellen of de onszelf opgelegde taak sociaal maken. Maar het is ook meteen het moeilijkste. Want hoe krijg je voor elkaar dat iets waar je (zeker in het begin) tegenop ziet (vanwege bijvoorbeeld spierpijn of andere ongemakken waar je niet blij van wordt) als positief ervaren wordt. Inderdaad, door er het licht van de mindfulness op te laten vallen.

Het is zaak om gedurende de activiteit jezelf bewust te worden van bijvoorbeeld je ademhaling, je lichaam of je omgeving, om op die manier meer in het moment te geraken en minder bezig te zijn met je gedachten. Die gedachten kunnen namelijk afleiden of je van excuses voorzien om eerder te stoppen wanneer het niet helemaal gaat volgens een (niet-realistisch) ideaalbeeld waar je je bescheiden vorderingen tegen afzet. Door je volledig te concentreren op de handelingen die je uitvoert en hoe je lichaam er op reageert ontdek je de intrinsieke waarde van de routine. Het geeft meer rust en voldoening en als zodanig voelt het als een beloning die gelijk geleverd wordt bij het uitvoeren van de activiteit.

De opdracht voor vandaag is om deze techniek van mindfulness toe te passen wanneer het tijd is voor onze nieuwe gewoonte.

Appreciate everything about doing the habit that you can. Enjoy those wonderful things about the habit so that the habit itself becomes your reward.
[p.48, Zen Habits, Leo Babauta]

Hoe het mij bevallen is lees je hier.

~ ~ ~

Achtergrond:

Vorig jaar deed ik mee aan de crowdfunding actie die Leo Babauta was gestart om zijn nieuwe boek Zen Habits – Mastering the Art of Change te financieren. Eind mei 2015 viel het boek door de brievenbus. Ik dacht het opzij te kunnen leggen om er tijdens de zomervakantie in te beginnen. Dat liep anders. Inmiddels heb ik het boek een eerste keer helemaal doorgelezen. De komende weken wil ik er regelmatig over bloggen omdat het een echt doe-boek is en ik op deze wijze mijn vorderingen kan delen. Zo maak ik mijn voornemen publiekelijk (volgens de Zen Habits methode erg belangrijk voor succes) maar hoop ik tevens te bereiken dat sommigen van jullie ook mee gaan doen.

Lijkt je dit wel iets, kies dan hier een uitdaging uit de lijst van tien mogelijkheden. Wees niet bang, het zijn slechts kleine veranderingen om allereerst gevoel te krijgen bij de methode zelf. Heb je een keuze gemaakt, laat dit dan weten bij de reacties. Vervolgens kun je de blogserie gaan volgen en je vorderingen delen onder mijn blogposts, of ga er zelf over bloggen en laat een link achter naar je website. Hoe dan ook, veel plezier en succes wanneer je besluit mee te gaan doen!

Love moved me to write this for you, and I hope that you will pass it on for me.
[p.204, Zen Habits, Leo Babauta]

~ ~ ~

TOEN OP 15 JUNI

Niet het liefdesleven van Peter P. – 15 juni 2014

Het is de wind – 15 juni 2013

~ ~ ~

navigeer door deze serie<< Omkering van feedback loopsSpiegeltje, spiegeltje >>