Deze blogpost is deel 9 van 29 in de reeks The Zen Habits Method

Vandaag is het dan zover. We gaan voor de eerste keer de activiteit uitvoeren die we onszelf willen aanleren als een nieuwe gewoonte. Wanneer de aanleiding daar is die het begin vormt van je hartslag (ba-PUM, ba-PUM, ba-PUM) en de herinneringen die je hopelijk hebt aangebracht je er ook nog eens op attent maken dat het tijd is ga je als het goed is vanzelf beginnen.

Hoe? Door gewoonweg in beweging te komen. Verzin een minimale handeling die er voor zorgt dat je begint. Wil je met yoga beginnen? Pak een kussen (dat al klaar ligt als herinnering) en ga zitten. Wil je gaan wandelen? Trek je schoenen aan (die al klaar staan als herinnering) en ga naar buiten. Wil je gaan schrijven? Open je dagboek (dat al klaar ligt als herinnering) en pak een pen.

Zorg ervoor dat die eerste handeling zo makkelijk mogelijk is. Dat is waar het om draait.

Voor mij betekent het dat ik gewoon een kniebuiging ga maken1. Vanuit die simpele oefening ga ik dan verder. Doe ik nog een paar kniebuigingen of ga ik een andere oefening doen? Ik hoef alleen maar op de printout te kijken (die al klaar ligt als herinnering) wat de oefeningen zijn waaruit ik kan kiezen. Het maakt allemaal niet zo heel veel uit. Het voornaamste feit is dat ik ben begonnen.

Movement begets movement. I’ve found this out in every habit I’ve attempted – when you get started, continuing is much easier. All you need to do is get moving.
[…]
Movement begets movement, so just take the smallest first step.
[p.37, Zen Habits, Leo Babauta]

Voor vandaag is het nog niet nodig om de volledige activiteit te voltooien die we ons voorgenomen hebben. Het mag natuurlijk wel. Beschouw dat je begonnen bent als je succes voor deze eerst dag. Schrijf dit op in je logboek dat je vanaf vandaag gaat bijhouden en plan in dat je het morgen opnieuw gaat proberen. Dit is het moment waarop de verandering echt van start gaat. We spreken elkaar morgen!

Abigail Keenan | unsplash.com
Abigail Keenan | unsplash.com

~ ~ ~

Achtergrond:

Vorig jaar deed ik mee aan de crowdfunding actie die Leo Babauta was gestart om zijn nieuwe boek Zen Habits – Mastering the Art of Change te financieren. Eind mei 2015 viel het boek door de brievenbus. Ik dacht het opzij te kunnen leggen om er tijdens de zomervakantie in te beginnen. Dat liep anders. Inmiddels heb ik het boek een eerste keer helemaal doorgelezen. De komende weken wil ik er regelmatig over bloggen omdat het een echt doe-boek is en ik op deze wijze mijn vorderingen kan delen. Zo maak ik mijn voornemen publiekelijk (volgens de Zen Habits methode erg belangrijk voor succes) maar hoop ik tevens te bereiken dat sommigen van jullie ook mee gaan doen.

Lijkt je dit wel iets, kies dan hier een uitdaging uit de lijst van tien mogelijkheden. Wees niet bang, het zijn slechts kleine veranderingen om allereerst gevoel te krijgen bij de methode zelf. Heb je een keuze gemaakt, laat dit dan weten bij de reacties. Vervolgens kun je de blogserie gaan volgen en je vorderingen delen onder mijn blogposts, of ga er zelf over bloggen en laat een link achter naar je website. Hoe dan ook, veel plezier en succes wanneer je besluit mee te gaan doen!

Love moved me to write this for you, and I hope that you will pass it on for me.
[p.204, Zen Habits, Leo Babauta]

~ ~ ~

TOEN OP 13 JUNI

Tunderman met de Thunderclap – 13 juni 2014

Boodschappenlijstje – Doe het zelf – 13 juni 2011

~ ~ ~

navigeer door deze serie<< We zijn er bijna…Omkering van feedback loops >>

  1. Ik moest wel een aanpassing maken in mijn plan. In het weekend kom ik normaal gesproken niet ‘s avonds thuis van kantoor. Voornamelijk omdat ik er ‘s ochtends niet naar toe ga. Daarom heb ik voor de zaterdag simpelweg het tijdstip van 8 uur gekozen om de oefeningen te doen, en op de zondag combineer ik het met mijn hardlooprondje.