Onweerstaanbaar verslavend

 

Op Aswoensdag 2017 besluit Anne Jasmijn uit Ede samen met een aantal vrienden om 40 dagen lang (vastentijd) te stoppen met social media. Ik hoorde het op Omroep Gelderland. De belangrijkste reden was dat ze er veel te veel tijd mee kwijt was. Ze kon het niet laten om elke vrijgekomen minuut te besteden aan het checken van facebook, twitter of snapchat. En dat begon al in de vroege ochtend bij het eerste ontwaken.

Wat me bijbleef was hoe moeilijk het haar viel (en zij was daar niet de enige in) om de apps te verwijderen. Niet technisch gezien, vooral emotioneel. Het voelde heel heftig, gaf ze aan.

Voor mij klonk het alsof ze opzag tegen een chirurgische ingreep zonder plaatselijke verdoving.

Ik doe er misschien wat lacherig over, zei de presentator van dienst, maar het is echt een serieuze verslaving als ik je zo hoor.

Deze week ontving ik Irresistible, het nieuwste boek van Adam Alter. Ondertitel: Why we can’t stop checking, scrolling, clicking and watching. Omdat veel van mijn boeken al zijn ingepakt wegens de verhuizing die eigenlijk voor komende week stond gepland, besloot ik om er meteen in te beginnen. Ook omdat ik na mijn klaagblogpost van afgelopen vrijdag besloot dat ik best wel ’s avonds nog wat kan gaan lezen in plaats van vermoeid op de bank te vallen en automatisch Netflix in te schakelen of wat op internet rond te surfen1.

In de proloog beschrijft Adam Alter hoe vreemd het is dat ’s werelds grootste namen op technologisch gebied (zoals bijvoorbeeld Steve Jobs) hun kinderen zoveel mogelijk proberen weg te houden van de revolutionaire vernieuwingen die zij de samenleving hebben gebracht. Hij vergelijkt het met religieuze leiders die thuis hun gezin elke vorm van religieuze activiteit ontzeggen. Wat een ophef zou het geven wanneer dat bekend zou worden.

Er is maar één antwoord mogelijk. Zij weten als geen ander hoe schadelijk veel van hun uitvindingen kunnen zijn. Vanwege het verslavende element dat veelal bewust is aangebracht.

It seemed as if the people producing tech products were following the cardinal rule of drug dealing: never get high on your own supply.
[p.2, Irresistible]

Om inzicht te krijgen in zijn eigen smartphone gebruik besluit Alter de app Moment te installeren. Daarmee kun je een beeld krijgen hoeveel tijd je dagelijks op je schermpje zit te turen en hoe vaak je je smartphone opent. Na een maand komt hij tot de voor hem ontluisterende cijfers van 3 uur per dag waarbij hij gemiddeld 40 keer zijn smartphone opent.

Volgens de ontwikkelaar Kevin Holesh is dit vergelijkbaar met de meeste gebruikers van zijn app. Als je daarbij bedenkt dat veel mensen de app installeren omdat ze bezorgd zijn over hun online gedrag en tips krijgen hoe dit te minderen dan zullen de cijfers wereldwijd waarschijnlijk een stuk hoger liggen. Ongelooflijk.

Zelf heb ik een haat-liefde verhouding met social media. Keer op keer kom ik tot de slotsom dat het te veel ten koste gaat van andere zaken die ik wil doen. Hoezeer ik me er tegen verzet, ik ga toch vaker kijken of er nieuwe updates zijn dan me lief is en scroll langer dan nodig is door de tijdlijn op zoek naar, ja naar wat eigenlijk?

In 2004, Facebook was fun; in 2016, it’s addictive.
[p.5, Irresistible]

Meestal kies ik na een tijdje voor de radicale oplossing. Account opzeggen en app verwijderen. Waarna het na korte of langere tijd weer gaat kriebelen en ik het weer voorzichtig probeer.

Op dit moment ben ik al een redelijk lange periode ‘clean’. Mijn smartphone draag ik bijna altijd bij me, maar dit is voornamelijk om bereikbaar te zijn voor Inge en de aannemer. Verder gebruik ik ‘m niet zo vaak. Althans dat is mijn vermoeden. Net zoals Adam Alter dat dacht. Wie weet zijn er andere apps die mij steeds opnieuw doen checken of er nieuwe updates zijn. Tenslotte heb ik nog een instagram account.

Om het zeker te weten installeer ik de app Moment en ga verder met lezen in Irresistible. Mijn gebruikersgegevens zal ik later hier delen.

How many times have you checked your phone today?

Why are messaging apps, email and social media so hard to resist? How come we always end up watching another episode?

In recent years, media and technology have perfected the lucrative art of gaining and holding our attention. This extraordinary feat has changed the behaviour of billions of people, and especially the young: by current medical standards, we are experiencing an unprecedented, global pandemic of addiction – to our screens. But what exactly is an addiction? And what, if anything, might we do about it?

Irresistible
Adam Alter
Uitgeverij The Bodley Head
ISBN 9781847923578

~ ~ ~

TOEN OP 23 APRIL

Hoe doet de slang? – 23 april 2015

Aankondiging van een blogtour.

Knowing = Weten dat je deze film beter kunt overslaan – 23 april 2010

Lees deze blogpost niet want het gaat over een film die de moeite niet waard is.

~ ~ ~


  1. Why are messaging apps, email and social media so hard to resist? How come we always end up watching another episode? 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.