50books – jaar 2015 – vraag 29

Het duurt nog wel een tijdje voordat mijn zomervakantie begint (pas op vrijdag 14 augustus gaat volgens plan mijn werklaptop drie weken dicht) maar ik merk aan alles dat in mijn leesgedrag het vakantiegevoel al toegeslagen heeft. Dat zal gedeeltelijk te maken hebben met het feit dat ik weer een bibliotheekpas heb.

Nu ik regelmatig als een kind zo blij door de gangen vol boeken dwaal om me te vergapen aan alles wat zomaar voor het grijpen staat kan ik het niet laten om af en toe een onvervalste pageturner mee te nemen. Niets zo fijn dan ’s avonds na een drukke dag op kantoor achter het huis onderuit te zakken in een luie tuinstoel met een spannende ‘wie-heeft-het-gedaan’. Mooi meegenomen als het ook nog een literaire insteek kent maar echt noodzakelijk is dat niet. In de zomermaanden kijk ik niet zo nauw.

De laatste jaren is dit er een beetje bij ingeschoten omdat ik door mijn eigen verzameling heen ben en al eerder besloten had om alleen nog ‘klassieke’ literaire romans aan te schaffen. Om zo mijn uitdijende boekverzameling wat binnen de perken te houden. Het lidmaatschap van de bibliotheek was een welkome gelegenheid om de schade in te halen.

Alleen weet ik niet meer zo goed wat er te halen valt in dit genre. Er is de afgelopen jaren naar wat ik er van meegekregen heb een hoop goeds verschenen (zo heb ik zelf onlangs nog erg genoten van Gone Girl door Gillian Flynn, een boek dat ik niet kon weerstaan om alsnog te kopen) maar veel is aan me voorbij gegaan. Momenteel lees ik De waarheid over de zaak Harry Quebert door Joël Dicker en dat bevalt goed hoewel ik niet onder de indruk ben van de vertaling. Wat ik hierna zou kunnen gaan lezen weet ik nog niet.

Dus schakel ik bij deze jullie hulp in.

vraag 29:
Welke (literaire) thriller mogen we deze zomer zeker niet overslaan?

Welk boek zou jij willen aanraden in het genre ‘spanning’ dat met kop en schouders boven de rest uitsteekt? Het liefst een recente titel van na 2010. Je mag deze keer meerdere titels opgeven maar liever geen complete reeks. De voorkeur gaat uit naar op zich zelf staande verhalen. Het hoeft niet per se een boek te zijn dat je zelf al gelezen hebt. Als het iets is wat je zelf op je lijst hebt staan dan is dat ook goed, maar geef wel aan waarom. Het spreekt voor zich dat spoilers vermeden moeten worden.

Spannund!

crimefiction

~ ~ ~

Klik hier voor vraag 28.

Elke week op zondag zal ik een nieuwe boekvraag posten die door iedereen vrij mag worden ingevuld. Alles is toegestaan. Een foto, een recensie, een persoonlijke herinnering, enzovoorts. De beantwoording van de vraag hoeft helemaal niet op dezelfde dag of binnen een week. Wanneer je het blog klaar hebt, post het dan en plaats een link onder de betreffende vraag, zodat iedereen het kan volgen en bij je komt kijken.

Klik hier voor alle #50books vragen in 2015.

Klik hier voor alle #50books vragen in 2014 (door Martha/DrsPee).

Klik hier voor alle #50books vragen in 2013.

12 reacties on "50books – jaar 2015 – vraag 29"


    1. Voornamelijk ruimtegebrek. Ik heb niet zo heel veel boeken maar nog minder ruimte. Na de vorige verbouwing ben ik begonnen met afscheid te nemen van boeken en ben ik selectiever geworden in wat ik aanschaf.


  1. ‘De waarheid over de zaak Harry Quebert’ door Joël Dicker heb ikzelf op de avonden van ons verlof in Duitsland gelezen :-) Het duurt een tijdje voor er echt wat vaart inkomt… ’t is dan ook een turf van een boek.
    Nadien las ik ‘Het meisje in de trein’ van Paula Hawkins – de nummer 1 bestseller in Engeland en Amerika. Als je meer leest over de marketingstrategie die erachter zit kan dat ook niet anders. Toegegeven het boek is meer dan gemiddeld goed. Al zou ik er zeker geen superlatieven voor gebruiken. Wel een dikke aanrader voor wie van het genre houdt :-) Zelf bleef ik zo goed als tot op het einde in het ongewisse van ‘who did it’… al is dat geen garantie ;-)


    1. Klopt. Dat boek van Joël Dicker komt erg traag op gang. Wat vond jij van de stijl? Afgaande op de nederlandse vertaling kan ik nauwelijks geloven dat het zo goed staat aangeschreven. Het zit weliswaar geraffineerd in elkaar maar de schrijfstijl vind ik verre van bijzonder.
      Over het boek van Paula Hawkins heb ik ook een hoop voorbij zien komen en dan ga je al snel twijfelen in hoeverre de hype een vooropgezet plan is (voor zover je een hype kunt plannen). Misschien dat ik het een kans geef mits het al in de bieb te leen is.


      1. De stijl stelde niet veel voor. En dat heb je wel vaker bij vertalingen, dat de persoonlijke stijl van de schrijver grotendeels verloren gaat. Het verhaal op zich zit goed in elkaar.
        Het boek van Paula Hawkins stond al hoog aangeschreven en werd al gepromoot en verkocht aan een filmmaatschappij nog voor het plot geschreven was. Dus reclame tot en met… tenslotte moet het geld opbrengen. En hoe zijn mensen soms hé… ongewild beïnvloedbaar. Want als de filmrechten al verkocht zijn dan moet het wel goed zijn.
        Thrillers die echt wel goed zijn, echte nagelbijters, daarvoor moet je tegenwoordig bij de scandinavische landen zijn. En die hebben belange niet altijd een ‘happy end’


    1. Leuke aanbevelingen in je blog. Het boek van Marelle Boersma spreekt me wel aan. Ook omdat ik werk heb (in Ede) waar het verhaal zich schijnt af te spelen. Eens zien wat ik ervan herken.


  2. Geen enkele thriller is aanbevelenswaardig. Het is al een jaar of 15 absoluut mijn genre niet meer. Ik lees ze dus niet meer. En de enkele die ik wel lees, bijvoorbeeld ter recensie, ach, die zijn soms aardig, maar om aan te bevelen? Mwahhh. En die so called literaire thrillers van de Pauws, de Van de Vlugts en de Verhoeven van deze wereld? Wat een enorme papierverspilling en milieuvervuiling!

Reageren niet meer mogelijk